Esko Nurminen Valtion velkaa pitää lyhentää. Sininen Tulevaisuus.

Tasoristeyksiin vai Kansallismuseoon rahaa 50 miljoonaa?

Raaseporin tasoristeys saatetaan sulkea pysyvästi (YLE). Onnettomuuskuorma-auton kuljettajan oli lähes mahdoton havaita junaa.

Kumpaan sinä käyttäisit 50 miljoonaa euroa

- Kansallismuseon lisärakennukseen vai

- tasoristeysten turvallisuuteen.

Asteikolla 1-7 arvioitaessa vaarallisimpia tasojen 6 – 7 risteyksiä on 140 kappaletta. Puomit maksavat 200.000 euroa / risteys. 50 miljoonalla saisi kaikki 140 vaarallisinta tasoristeystä puomitettua ja kaiken kaikkiaan 250 tasoristeystä.

Onko hallituksella oikea tärkeysjärjestys, kun se vie eteenpäin Kansallismuseon lisärakennusta 50 miljoonalla? Lohduttaako se onnettomuuksissa kuolevien omaisia tulla katsomaan Suomen historiaa tulevassa rakennuksessa.

Vai ajavatko päättäjät itse sellaisia teitä, joissa ei joudu ylittämään tasoristeystä.

Eräässä jutussa luki, että sumussa autonkuljettaja varta vasten nousi ulos autosta katsomaan, tuleeko juna. Junan ääntä ei kuule. Ei tule, äkkiä autoon. Silloin suhahtaakin juna ohitse. Onneksi ei ehtinyt lähteä autollaan liikkeelle ylittämään rataa.

Näkyvyys voi olla huono eri syistä:

- aurinko paistaa kohti

- kasvillisuus

- rakennus näkyvyyden tiellä.

- maantietä ei ole rakennettu kohtisuoraan junarataan nähden.

Raaseporin tasoristeysonnettomuus 26.10. oli järkyttävä. Suomessa on 300 erityisen vaarallista tasoristeystä, joissa sattuu liki puolet kaikista tasoristeysonnettomuuksista. Vaarallisimmissa risteyksissä tapahtuu onnettomuus keskimäärin kerran vuodessa.

Tasoristeysonnettomuuksia ei voi panna vain varomattoman ajon syyksi; siis sen, että ei pysähdytä ja katsota huolellisesti molempiin suuntiin. Jos vika olisi aina kuljettajissa, ei tarvittaisi tasoristeysten luokittelua vaarallisuuden mukaan.

Yhden tasoristeyksen puomit maksavat 100 000 – 200 000 euroa. Näiden kolmensadan vaarallisimman risteyksen kuntoon laittamisen hintahaarukka on 30 – 60 miljoonaa euroa.

Miltä meistä itsestämme tuntuisi ajaa päivittäin yli erityisen vaarallisesta, huonon näkyvyyden tasoristeyksestä Täytyisi vain ajatella, että ”todennäköisyys vahingon sattumiseen on pieni”. Giljotiinimeininkiä.

Tammisaarelaiset osasivat pelätä onnettomuutta: ”Tie on itä-länsi-suuntainen, eli aurinko paistaa sekä illalla että aamulla niin ettei näe.” (Aamulehti 26.10.).

Tienpitäjällä (valtiolla) on vastuu maantien turvallisuudesta (Maantielaki 33 §). Laki puhuu kunnossapidosta, mutta välillisesti on ymmärrettävää, että ei tulisi olla vaarallisia tasoristeyksiä ilman puomeja.

Kyse on siis viime kädessä ainakin löyhästi lakiin perustuvien velvoitteiden laiminlyönnistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"lähes mahdoton"

= siis oli mahdollista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset