Esko Nurminen Suomi kuntoon solidaarisuudella.

Vyöhykeuudistus HSL:n alueella 1.1.2019 / onko laskelma oikeassa?

  • HS 5.6.2018: Uudistuksen mukaiset maksuvyöhykkeet eivät noudata kuntarajoja
    HS 5.6.2018: Uudistuksen mukaiset maksuvyöhykkeet eivät noudata kuntarajoja
  • hsl.fi: Selkeä kuva maksuvyöhykkeistä https://www.hsl.fi/uutiset/2018/hsl-uudistaa-liput-ja-vyohykkeet-vuoden-2019-alussa-15345
    hsl.fi: Selkeä kuva maksuvyöhykkeistä https://www.hsl.fi/uutiset/2018/hsl-uudistaa-liput-ja-vyohykkeet-vuoden-2019-alussa-15345
  • Vantaan sanomat 21.5.2018: Selkein kuvista
    Vantaan sanomat 21.5.2018: Selkein kuvista
  • HS 5.6.2018: Suunnitellut lippuhinnat
    HS 5.6.2018: Suunnitellut lippuhinnat

TÄSSÄ ON TÄMÄN KIRJOITUKSEN PIHVI:

"Niillä nykyisen seutulipun käyttäjillä, joille jatkossa riittää AB- tai BC-lippu, kuukausilipun hinta laskee lähes 47 euroa. " HS 5.6.2018

no

- Mikä järki tällaisessa alennuksessa on? Kuinka paljon se lisäisi Espoon ja Vantaan maksettavia kuntaosuuksia HSL-kuntayhtymälle (Helsingin seudun liikenne)?

"Eniten matkustaminen halpenee niillä, jotka tarvitsevat nyt seutulipun mutta jatkossa vain AB- tai BC-lipun. Heidän kuukausilippunsa hinta putoaa peräti 47 euroa eli 44 prosenttia. Hyötyjiä on paljon, sillä B-vyöhykkeellä asuu yli 600 000 ihmistä. Koko HSL:n alueella on noin 1,1 miljoonaa asukasta. Nykyisen seutukausilipun käyttäjiä asuu paljon esimerkiksi Tapiolassa, Leppävaarassa ja Myyrmäessä, jotka ovat tulevalla B-vyöhykkeellä." HS pääkirjoitus 7.6.2018

Kuitenkin:

"HSL yllättyi itsekin siitä, että lippujen hinnat halpenevat muutoksessa keskimäärin yli kolme prosenttia. Suunnittelun alkaessa oletettiin, että hintoja jouduttaisiin nostamaan tuntuvasti. Hinnankorotuksia ei tarvittu, koska joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet. Alkuvuonna kasvua kirjattiin neljä prosenttia, mihin ovat vaikuttaneet erityisesti Vantaan kehäradan ja Espoon länsimetron matkustajamäärät."
 

- Mutta voiko olla näin hyvää (ainakin joillekin) ollakseen totta? Eikö yksinkertainen matematiikka sanoisi, että muilla kuin B-vyöhykkeellä asuvilla 500.000 ihmisellä pitäisi kuukausilipun vastaavasti nousta 47 eurolla, jotta kokonaiskustannus kunnille ei nousisi.  Nyt puhutaan vain 5 euron korotuksesta.

En ole julkisen liikenteen ratkaisuihin perehtynyt. Tuon tässä kirjoituksessa esille vain sen näkökulman, että kun valtio ja kunnat ovat velkaantuneet, ei nyt ole ainakaan aika jakaa uusia etuuksia verovaroilla, vaan päinvastoin.

Keynesin talousteorian mukaan noususuhdanteessa pitää noudattaa kiristävää, vastasyklistä talouspolitiikkaa. Valtion pitää kiristää nyörejä. Sen luonnostaan tulisi tuntua kunnissa, joille ei syntyisi heräteoston tapaista halua antaa bussilippu puolet halvemmalla (esim. Tapiolasta, Leppävaarasta tai Myyrmäestä Helsingin keskustaan työmatkoja tekeville). Meissä kaikissa elää kuitenkin pikkuinen jakopoliitikko. Lyhytnäköisyys ja nössöys. 

"Seutulippua taas vastaa ABC-lippu, mutta monet seutulippua käyttävät selviävät pelkällä AB- tai BC-lipulla."

HS 7.3.2018: "Kahden isoimman alueen eli AB-vyöhykkeen ja BC-vyöhykkeen lippujen hintojen pitää olla samat. Matkustaja ostaa aina kahden vyöhykkeen lipun, jonka hinta asettunee kaupunkien nykyisten sisäisten lipunhintojen tasolle.

Toinen periaate on se, että kolmen vyöhykkeen ABC-lipun tulee vastata nykyisen seutulipun hintatasoa.

Periaatelinjauksen hintana on Espoon ja Vantaan kuntaosuuksien merkittävä nousu. Mitä halvemmat lipunhinnat laajalla BC-vyöhykkeellä, sitä enemmän kotikunta subventoi omien asukkaittensa matkoja." [Tältä näytti siis vielä maaliskuussa ennen kuin laskelmat saatiin tehtyä.]

__________________

Kuinka helppoa minunkin olisi olla hiljaa tällaisesta asiasta (mahdollisesta leväperäisestä julkisten varojen käytöstä, riippuen mitä asiassa sitten tullaankin päättämään ja kuinka hyvin laskelmat pitävät paikkansa vai perustuvatko epävarmoihin kasvuoletuksiin). Houkuttelevampaa voisi olla keskittyä Sinisen tulevaisuuden yhtenä aktiivijäsenenä ajamaan Sinisten potentiaalisia äänestäjiä miellyttäviä asioita eikä koko yhteiskunnan talouden tasapainoa ajavia asioita.  

- Kannanottoni valtion velkaantumisen lopettamiseen. Sosiaalisesti oikeudenmukainen. Kohdistuu kaikkiin, joilla on maksukykyä (ei pienituloisiin).

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset