Esko Nurminen Valtion velkaa pitää lyhentää. Sininen Tulevaisuus.

Siniset työrauhan ja oppimisrauhan puolesta / hullut avotilat

  • Kaleva 2.8.2018
    Kaleva 2.8.2018
  • Kaleva 2.8.2018 nettiversio, lukijan kommentti
    Kaleva 2.8.2018 nettiversio, lukijan kommentti

 

KOULUOPPIMISEN EDELLYTYKSET KUNTOON

1) Ei avotiloja.

2) Mahdollisuus lukea paperisista kirjoista, jos haluaa (HS 14.7.17, 4.2.16).

3) Kännykät eivät saa häiritä oppitunteja.

4) Opettajilla pitää olla oikeus kurinpitoon.

5) Koulukiusaaminen kuriin, Sinisten kansanedustaja Tiina Elovaaran aloite.

Yli sata kansanedustajaa allekirjoittanut. 6) Kaikki lähtee sydänten muutoksesta, ei pakosta.

Avotilatouhotus:

Kaleva 2.8.2018:

"Monien uusien koulujen avoimet oppimisympäristöt poikkeavat perinteisistä koululuokista. Uudenlaiset tilat ovatkin puhuttava aihe, kertoo Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n Oulun paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Timo Kettunen.

– Tilannetta voisi verrata siihen, kun avokonttorit yleistyivät. Ne otettiin käyttöön kovalla kiireellä ja myöhemmin huomattiin, etteivät ne ole pelkästään hyvä asia, Kettunen sanoo.

Avoimilla tiloilla on pyritty parempaan opetuksen yhteissuunnitteluun. Toisaalta osa opettajista on valittanut, että tiloissa on liikaa melua ja ärsykkeitä."

"Suurimmassa osassa kouluista opetusta annetaan yhä tavallisissa luokissa."

Lainaus: "Terveiset Helsingistä 2.8.2018 14:05

"Osa opettajista valittanut liiasta melusta ja ärsykkeistä" -mille taholle tuosta edes voi valittaa? Jos suhtaudut avoimiin oppimisympäristöihin kriittisesti, niin leimaudut helposti uuden ops:n tai muiden tämän päivän pedagogisten ilmiöiden (esim. yhteisopettajuus) vastaiseksi. Olen jo useita vuosia työskennellyt avoimissa oppimistiloissa ja on ihan tosiasia, että metelin ja ärsykkeiden määrä on aivan toista luokkaa kuin perinteisissä kouluissa. Joskus tuntuu, että näin aikuisena ammattilaisena on metelin takia vaikea keskittyä, miten on sitten oppilaan laita, etenkin, jos on vaikkapa keskittymisen ja tarkkaavaisuuden haasteita? On hienoa, että oppilaat pystyvät valitsemaan itselleen sopivia työskentelytiloja, mutta valitettavan usein työskentely ei ilman aikuisen jatkuvaa ohjausta onnistu ja hyvin usein on niitä tilanteita, että opettaja ei edes huomaa, että yksittäinen oppilas on häipynyt omille teilleen. Samassa tilassa kun voi olla helposti sata lasta tai enemmänkin. Opettajilla tai muilla lasta ohjaavilla aikuisilla voi olla myös hyvin erilaisia käsityksiä siitä, että millainen melutaso on ok. Luvattoman usein on tilanteita, että vieressä yritetään tehdä hiljaista työtä ja sermin takana on menossa toiminnallinen aktiviteetti, johon kuuluu ääntä ja liikettä. Hyvällä yhteissuunnittelulla nämä tilanteet ovat tietenkin vältettävissä, mutta aina porukasta löytyy niitä aikuisia ja lapsia, jotka eivät syystä tai toisesta pysty koko ryhmän hyvinvointia huomioimaan.

Saako opekin laittaa kuulosuojaimet päähän?"

_____________________________ 

Avotilasta ei ole hyötyä työn teon tai oppimisen kannalta. Pikemminkin vahinkoa.
Ainut hyöty avotilasta on sopeutumisharjoitus: sopeudutaan, kun on pakko, vaikka häiriöönkin.
Sopeutuminen sinällään on hyödyllinen kyky työelämässä.

Mutta kyky sopeutua ei pitäisi mennä perustaitojen oppimisen edelle, kuten huolellisuus, luetun ymmärtäminen, kirjoittaminen, loogisuus, matemaattiset taidot, kielitaidot.

Ja sairastuuko ja rasittuuko ihmisiä avotilan aikaansaamasta henkisestä rasituksesta, pahimmillaan burn outiin.

Tiedän kokemuksesta, että ensinnäkin ihminen on sopeutuvainen. Toisekseen tiedän, että nousee extrovertteja ihmisiä sanomaan, että avokonttori on hyvä. Niinpä heille, mutta entä muille. Itse en ainakaan mielelläni puhu yksityispuhelua toisten kuullen, edes lyhyttä, josta ei olisi mainittavaa häiriötä muille. Taas sen ajatuksen toteuttaminen, että aina siirrytään koppihuoneeseen, vetäytymishuoneeseen, puhumaan puhelua, aiheuttaa rasitusta.

Tutkimus vahvistaa epäilyt: avokonttorin melu lisää virheitä ja aiheuttaa stressiä

 

Koululaisia on hyvä kannustaa ja ohjata liikuntaan. Pois jatkuvasta kännykän näpräämisestä. Terve sielu terveessä ruumiissa. Liikunta lisää verenkiertoa ja aivot saa ulkoilusta happea ja oppiminen sujuu paremmin. Cooperin testi käyttöön. Homekoulut kuntoon.

Opettajia tulee kunnioittaa. Kodit voivat auttaa asioita pitämällä kiinni nukkumaan menoajoista ja kännykkä pois nukkumaan mennessä. Psykologi Keijo Tahkokallion mukaan moni muukin asia tulee kuntoon, kun kodeissa pidetään kiinni nukkumaanmenoajoista. Riittävästi nukkunut kykenee keskittymään ja oppimaan.

- Koulurauhan julistaminen, kummioppilaat, tukioppilaat: HS 22.8.2018

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

maailma rullaa aika pitkälti aamuvirkkujen extroverttien ehdoilla, ei sen tarvitsisi,
mutta jostain syystä heidän annetaan määritellä omista lähtökohdistaan mikä on kaikille "hyväksi".

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

syrjäytymistä vastaan toimiminen jopa lupaa kysymättä ainakin omasta näkövinkkelistä vaikuttaa lähes yhtälailla introvertin pakkososiaalistamiselta.

hänen potentiaalinsa ei taatusti tule hyödynnetyksi parhaalla mahdollisella tavalla tällaisessa ympäristössä.
sen lisäksi on vaarana että hänestä ylirasittuu jatkuvan sosialisoinnin paineessa se mulkku joka ei enää siedä juuri ketään ihmisiä ympärillään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Paperikirjojen aika voisi olla ohi, mutta monet aineistot ovat surkeita tai jopa kalliimpia kuin oppikirjat. Suuret kustantamot haluavat yhä digiaikanakin jatkaa kuntien kuppaamista, oppikirjat ovat satojen miljoonien bisnes. Poikkeuksia kuitenkin löytyy! Opetan matematiikkaa. Käytössä on todella hyvä oppimisympäristö netissä, suomalainen ma,fi. Se on maksuton, koska on apurahoilla toteutettu, ensin ruotsiksi. Oppikirja taas maksaa noin neljäkymppiä per vuosi per nokka. Enkä sillä saa koko oppilasporukalleni sähköisiä kokeita ja tehtäviä, oppimisen edistymisen seurantaa enkä edes päivityksiä aineistoon, puhumattakaan siitä, että voisin itse täydentää ja säädellä aineistoa opetukseeni sopivaksi kätevästi.
Ma.fi:n tärkein ominaisuus on se, että se kannustaa ja edistää oppimista, koska palaute on välitön ja innostaa yrittämään uudelleen ja paremmin.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Oppikirjat ovat itselle käyttökelpoisia vuosikymmeniä jälkeenkin päin: esim. fysiikan, kemian, kielten oppikirjat ja kieliopit, historia, biologia.

Perusasiat eivät muutu.

Hyvä asia, jos matematiikan opetusohjelma on toimiva.

Ei oppikirjojen pitäisi maksaa kuin
20 - 25 euroa per kpl. Painos on luokkaa 50.000.
Ahneus ajaa kustantamot ja kirjoittajat kuppaamaan yhteiskuntaa.
Suomi velkaantuu, kustantamot katsoo katsomossa.
Ja onko kirjojen tarpeen muuttua niin usein?
Ahneus on koko yhteiskunnan tauti. Pyyteettömiä on vähemmän, mutta heitäkin on.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyllä ne todellakin vanhenevat, myös luonnontieteiden osalta. Historiasta puhumattakaan.
Digiaineistoon saadaan vaikka heti se uusin tieto.

Käyttäjän eskotnurminen kuva
Esko Nurminen

Mitkä ovat atomin osat ja miten syntyy yhdisteitä.
Miten ihmisen verenkierto toimii.

Luonnossa: ensin on siitepöly, sitten vasta tulee siemenvaihe.

Nämä perusasiat esimerkiksi eivät vanhene.

Ruudulta luettaessa näkömuisti ei toimi, mutta kirjaa lukiessa näkömuisti tukee oppimista.

Esim pääsykokeeseen lukiessa edessä oli kirjapino. Se osoitti aika konkreettisesti luku-urakan määrän.

Jos luonnontieteen oppikirja vanhenee, se tarkoittaa, että opiskellut tiedot voivat olla vanhentuneita jo työelämään päästessä. Silloin tullaankin siihen, että oppiminen on sinällään arvokasta taitoa, vaikka opitun sisältöä joutuisi päivittämään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset