Kevytautot lisäisivät hiilidioksidipäästöjä
"Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti 15-17-vuotiaille nuorille.
Käyttöön otettaisiin uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Nämä ajoneuvot olisivat T-luokan ajoneuvoja, jotka on muunnettu henkilöautoista siten että niiden nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Kevytautoja saisi kuljettaa AM-kortilla, kuten mopoautojakin. Kevytautoa koskisi sama teoria- ja ajokoevaatimus kuin mopoautoa.
Esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta." VNK 5.6.2018
– Nuoret ovat vielä terveitä ruumiiltaan ja energisiä käyttämään polkupyörää ja julkisia kulkuneuvoja.
Kun itse olin nuori 1970 – 1980 -luvuilla, ei ollut mopoautoja. Muutama Honda Monkey koulun pihassa, ei sellaista määrää skoottereita kuin tänä päivänä on koulun pihalla.
Yhteiskunnan ei kannata edistää motorisoitua liikkumista nuorille, vaan päinvastoin kävelyä, pyöräilyä ja julkisten yhteyksien käyttämiseen väistämättä liittyvää pientä kävelyä pysäkille. Nuorilla on aikaa.
Muutenhan Suomen valtiossa vasen käsi ei tiedä, mitä oikea käsi on alkanut tehdä. Oikea käsi on alkanut kaikin tavoin rajoittaa hiilidioksidipäästöjä.
Miksi siis vasen käsi toimisi, niin kuin viesti ei olisi ulottunut sinne saakka ja jatkaisi tällaista kevytautoprojektia, joka
a) on kansanterveyden kannalta huono (lihavuus, liiallinen istuminen ym.) ja
b) lisää hiilidioksidipäästöjä.
Sitä paitsi Sinisten kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala aiheellisesti toi esille 11.10.2018 jo nykyisin olevan ongelman siitä, että mopoautot aiheuttavat ohittamisten myötä vaaratilanteita kantateillä ruuhkassa.
En tajua yritystäsi koplata kevytauto / mopoauto kampanjaa meidän ilmasto-ongelmiin. Ei mitään merkitystä. Päästöt eivät juurikaan muutu suuntaan, tai toiseen. Paitsi, että kevytautoille ei toivottavasti sallita diesel moottoria. Kun kevytautolle määritellään vähäpäästöinen bensakone, biokaasu, ta sähkömoottori, näin oletan sinunkin näkevän valoa tunnelin päässä.
Nuorten kujettajien määrä ei tule lisääntymään siirryttäessä kevytautoon. Mistä se lisä tulisi? Kevytauton kuljettajista kehittyy vastuullisempia kuljettajia ihan psygoloogisista syistä.
Olisi syytä harkita ajokorttiuudistusta niin, että on vuosi kerrallaan mahdollisuus saada korkeamman luokan ajokortti, mikäli kuskin competenssi kyvyn osoittaa.Lopputulemana on vastuullinen kuljettaja.
Turvallisuus lisääntyy tunnetuista rakenteellisista ajoneuvoratkaisuista ja myös passiivisen turvallisuuden lisääntyessä.
Finanssipolittisesti ja myös 1,5C nimessä tapahtuu myös edistystä.
Muoviauto kestää hädintuskin ensimmäisen 3 v aktin. Sen jälkeen löytyy edessä vaikeasti hävitettävä muoviläjä.
Kevytauto kestää jonkin matkaa aikuisiässäkin vielä. Vaihtoehtoisesti nuoremmille sisarille ja veljille piisaa kevytautoa moneksi vuodeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni sinunkin kirjoituksessa näkyy hitaus muuttaa asenteita ja käsityksiä.
Sinä fiksaudut nykyisin oleviin mopoautoihin.
Entö jos sen sijaan ajattelisit, että niistä hankkiuduttaisiin eroon (vähennettäisiin tuntuvasti) sääntelyllä tai veroratkaisuilla.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole, lapsillani ei ole, eikä suvullani ole mopoautoa.
En myöskään ole raakalainen, joka vetäisi tikkarin lapsen suusta väkisin. Sen sijaan tarjoan maukkaampaa ja 1.5C:llekin parempaa vaihtoehtoa.
Itse asiassa taisin olla minä, joka herran vuonna 2012 ensimmäisenä lanseerasin asian mopoauton korvaamisesta kevytautolla. Siis n. 6 vuotta sitten
Jollakin asialla pitää lähteä liikkeelle. Jos teet sen omassa ympäristössäsi väkivalloin, heti, nyt, olet vaikeuksissa. Ei siinä auta vihreä paita, eikä kravatti. Minun sekalaisissa vaateparsissani ”lukee”: Punaisen ristin kirpputori”.
US:n sivulla olen muuten aiemmin ehdottanut kaikelle energialle progressiivista veroa.
Kyllä, kyllä minäkin olen oivaltanut, että ihmispopulaatiota Telluksella ei pelasta muu, kuin kulutuksen vähentäminen puolella, tai väestön väheneminen 50%.
Revi siitä fixautumiseni
Ilmoita asiaton viesti
Apulaisprofessori Heikki Liimataisen mielipidekirjoitus 14.11.2018: Kevytautot lisäisivät nuorten liikennepäästöjä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005898164.html
Ilmoita asiaton viesti