Kevytautot lisäisivät hiilidioksidipäästöjä

"Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti 15-17-vuotiaille nuorille.

Käyttöön otettaisiin uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Nämä ajoneuvot olisivat T-luokan ajoneuvoja, jotka on muunnettu henkilöautoista siten että niiden nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Kevytautoja saisi kuljettaa AM-kortilla, kuten mopoautojakin. Kevytautoa koskisi sama teoria- ja ajokoevaatimus kuin mopoautoa.

Esityksen tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta." VNK 5.6.2018

– Nuoret ovat vielä terveitä ruumiiltaan ja energisiä käyttämään polkupyörää ja julkisia kulkuneuvoja.

Kun itse olin nuori 1970 – 1980 -luvuilla, ei ollut mopoautoja. Muutama Honda Monkey koulun pihassa, ei sellaista määrää skoottereita kuin tänä päivänä on koulun pihalla.

Yhteiskunnan ei kannata edistää motorisoitua liikkumista nuorille, vaan päinvastoin kävelyä, pyöräilyä ja julkisten yhteyksien käyttämiseen väistämättä liittyvää pientä kävelyä pysäkille. Nuorilla on aikaa.

Muutenhan Suomen valtiossa vasen käsi ei tiedä, mitä oikea käsi on alkanut tehdä. Oikea käsi on alkanut kaikin tavoin rajoittaa hiilidioksidipäästöjä.

Miksi siis vasen käsi toimisi, niin kuin viesti ei olisi ulottunut sinne saakka ja jatkaisi tällaista kevytautoprojektia, joka

a) on kansanterveyden kannalta huono (lihavuus, liiallinen istuminen ym.) ja

b) lisää hiilidioksidipäästöjä.

Sitä paitsi Sinisten kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala aiheellisesti toi esille 11.10.2018 jo nykyisin  olevan ongelman siitä, että mopoautot aiheuttavat ohittamisten myötä vaaratilanteita kantateillä ruuhkassa. 

eskotnurminen
Sitoutumaton

Varatuomari. Ollut pankkialalla 30 vuotta (1987 - 2016).
Olen 60-vuotias.
Vuonna 2016 alkaneen nousukauden huippu saavutettiin jo 2018. Sinä aikanakin käytännössä joka vuosi otettiin uutta velkaa.
Realismia on, että nykymenon jatkuessa Suomi ei lyhennä velkaansa ollenkaan, vaan tulee ylittämään EU:n 60 %:n rajan.
Ekonomistit ovat useamman kerran nytkin ennen syksyn 2018 budjettiriihtä sanoneet, että nyt on aika kerätä puskureita. Se tarkoittaa velan lyhentämistä. Mutta puuttuu poliittinen rohkeus tehdä tarvittavat päätökset.
Valtionvelkaa tulisi lyhentää neljä miljardia vuodessa.
Suomi ei tullut eikä tule kuntoon kuin solidaarisuudella, jossa kaikki laitetaan maksamaan. Se tarkoittaa ennen kaikkea niitä, joilla on maksukykyä. Osingot kattavammin verolle ym. Solidaarisuus tarkoittaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Se ei toteudu, jos jokainen ajaa puolueensa etua. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on paras lääke torjumaan syrjäytymistä ja eriarvoistumista.
Ajatuksiani voit lukea näistä Puheenvuoro-kirjoituksista, aiheina: valtion velka, sijoittamisen verotus, sisäilmaongelmat, sote, hävittäjähankinta, opiskelurauha kouluihin, työkyvyttömyyseläkeratkaisut, sokerivero, maahanmuuttajien sosiaaliturva voisi olla alempi alkuun; keinoista estää nettisaalistusta (Oulun ja Helsingin tapaukset).
Vain solidaarisuudella voidaan ratkaista Suomen haasteet: sairaiden hoito, vanhusten huolto, nuorten syrjäytyminen, työttömyys, koulutus, energian saatavuus ja hinta, ilmastonmuutos, köyhyys, valtion velka, sekä alueiden kehityserot.
Sisäilmaongelmiin olen ehdottanut uutta virkaa: sisäilmavaltuutettu. Sisäilmaongelmat koskettavat jopa 800.000 ihmistä.
Tasoristeykset: puomit 200.000 euroa per risteys. Vaarallisimpien 140 risteyksen puomittaminen maksaisi 28 miljoonaa eli ei liian paljon.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu