*

Esko Nurminen Valtion velkaa pitää lyhentää

Kaikki blogit puheenaiheesta MTV

Totuusmedian hukkuneet uutisprioriteetit

Viime kuukausina on keskusteltu voimakkaasti medioiden uutisoinneista. Keskustelujentaustalla on pitkälti ollut uutisten sisältö, tai pikemminkin mitä uutisissa ei ole kerrottu. Vakiintuneitten mediatalojen rinnalle on noussut useita netissä uutisia julkaisevia tahoja, joista räväkintä linjaa on pitänyt MV-lehti. Äskettäin toimintansa aloitti myös “Oikea media”-niminen julkaisu, mikä on edellä mainittua MV-lehteä selvästi asiallisempi.

MTV:n ja Ylen mediakabareet lisäsivät vastakkainasettelua

Nykyisen sinisilmäisen lepsuilun seurauksena todellinen siirtolaisvyöry on vasta lähtökuopissaan, sillä rikollisliigat parhaillaan markkinoivat ja organisoivat seuraavaa massamuuttoa. Se on nyt paljon helpompaa kuin nykyisen muuttoaallon organisointi, sillä EU:n ja sen osavaltioiden avoimien ovien politiikka innostaa lähtemään. Nyt tai ei koskaan!

Sananvapauden rajoittaminen vie ojasta allikkoon

Angela Merkel totesi äskettäin, että siirtolaisuus/pakolaisuus/maahanmuutto on Saksan pahin ongelma sitten Saksojen yhdistymisen. Sitä se tulee olemaan lähes kaikkialla Euroopassa, jonne suuntautuu nyt niin vahva tulijoiden virta, että varsinkin viranomaistahot ovat lähes kykenemättömiä reagoimaan siihen riittävän vahvasti.

Suomi tarvitsee monipuolisen Ylen

Suomalainen kaupallinen media vaeltaa murheen laaksossa. Sanomalehdet ja kaupalliset tv-kanavat ovat joutuneet vähentämään väkeä ja yt-neuvotteluista on tullut mediatalojen arkipäivää.

Lehdistön vaikeuksiin on monta syytä. Tärkein on digitalisaatio, mikä on johtanut mediatalojen kustannusrakenteiden muutokseen. Kansalaiset ovat oppineet saamaan uutiset ja myös osan viihteestä verkosta ilmaiseksi.

Posti on posti ja hyvä niin

Itella kertoi vaihtavansa nimensä Postiksi ensi vuoden alusta lähtien. Markkinointi- ja brändijohtaja Pirjo Kaasinen toteaa, että Itellan nimenmuutosvalmistelussa ei käytetty konsultteja, vaan pohdinnassa hyödynnettiin tutkimuslaitoksen tekemiä nimitutkimuksia.

"Siellä on haastateltu kaikkia meidän asiakasryhmiä ja kohdeyleisöä ylipäätään, eli kuluttajia, yrittäjiä ja yritysasiakkaita", hän kertoo Yle Uutisille.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä